Webinar Digitaal interactief rondleiden

Op 25 mei organiseren ICOM Belgium, ICOM CECA Belgium, MSW, Brussels Museums en Le Centre de compétence Forem Tourisme een gratis webinar rond het thema Digitaal interactief rondleiden. Dit is meteen het startsein voor het gezamenlijk ICOM Solidary project.

Tijdens deze sessie delen we verschillende nationale en internationale initiatieven uit de museumsector. Verder worden uitdagingen en opportuniteiten van interactieve online bezoeken op verschillende niveaus (museum, gids, publiek) onder de loep genomen en er is tijd om verwachtingen en noden rond digitaal rondleiden te delen met elkaar.


Deelname is gratis, maar inschrijven verplicht.


Programma:

1. Digitale rondleidingen in Vlaanderen
Tijdens deze sessie krijg je een verslag van de drie vormingssessies die FARO, het Vlaamse steunpunt voor cultureel erfgoed, in mei organiseerde rond het thema ‘digitaal rondleiden’. Een ideale gelegenheid om interessante voorbeelden van Vlaamse musea te ontdekken.
Spreker: Hildegarde Van Genechten, Consulent Participatie & Educatie (FARO, Vlaanderen)
Presentatie in het Nederlands, gevolgd door een samenvatting in het Frans en een tweetalige vraag- en antwoordsessie (FR-NL).

2. Online creatieve workshops in het bijzonder onderwijs
Naar aanleiding van de coronacrisis heeft het British Museum zijn creatieve workshops voor leerlingen met speciale behoeften herdacht en ze online beschikbaar gemaakt. Tijdens deze sessie worden ervaringen gedeeld die ideeën kunnen aanreiken aan musea die dit avontuur willen aangaan.
Spreker: Katharine Hoare, educatief programmamedewerker (British Museum, UK)
Presentatie in het Engels, gevolgd door een samenvatting in het Frans en een tweetalige vraag- en antwoordsessie (FR-EN).

3. "Guides on screen" – Digitale rondleidingen voor diverse doelgroepen
Hoe bereid je een interactief online bezoek voor? Hoe richt je je tot het juiste publiek? Ontdek alle tips en trucs van BOZAR, dat al met verschillende interactieve virtuele rondleidingen heeft geëxperimenteerd.
Sprekers: Adi Chesson, gids & Lieve Raymaekers, gidscoördinator (BOZAR, Brussel)
Presentatie in het Frans, gevolgd door een vraag- en antwoordsessie in het Frans.

4. Hoe kunnen onlinetours worden beschouwd als een duurzaam instrument?
Als antwoord op de coronacrisis ontwikkelde het Musée de Préhistoire d'Île-de-France sinds juni 2020 rondleidingen bij virtuele tentoonstellingen. Tijdens deze sessie wordt er gereflecteerd over een virtueel bemiddelingsexperiment dat in verschillende fasen werd opgebouwd volgens het tempo van de op- en afbouw en dat nu het bemiddelingsaanbod van het museum op duurzame wijze vervolledigd.
Spreker: Yann Emery, cultureel bemiddelaar, verantwoordelijk voor digitale projecten (Musée de Préhistoire d'Île-de-France)
Presentatie in het Frans, gevolgd door een vraag- en antwoordsessie in het Frans

5. Virtuele rondleidingen in het Museum van het Waalse Leven (Luik)
Om in contact te blijven met zijn publiek herdacht het Museum van het Waalse Leven tijdens de coronacrisis zijn bemiddelingsaanbod. Tijdens de sluiting werden verschillende digitale initiatieven en inhouden gedeeld via sociale netwerken. Ook nu de musea teug open zijn, gelden er nog steeds veel beperkingen bij de ontvangst van het publiek, zeker voor volwassenen. Het museum zette daarom samenwerkingsverbanden op met verschillende organisaties, met als doel virtuele rondleidingen uit te werken.
Spreker: Alexandre Lambrette, hoofd van de culturele bemiddeling (Museum van het Waalse Leven, Luik)
Presentatie in het Frans, gevolgd door een vraag- en antwoordsessie in het Frans

6. Virtuele bezoekervaringen: enkele initiatieven uit Quebec
Tijdens deze sessie krijg je een overzicht van verschillende soorten virtuele rondleidingen die in Québec worden aangeboden, in functie van interactie met de deelnemers. Goede praktijken en aanbevelingen worden gedeeld.
Spreker: Céline Le Merlus, Directeur Opleiding en Professionele Ontwikkeling (Société des musées du Québec)
Presentatie in het Frans, gevolgd door een vraag- en antwoordsessie in het Frans.