In het voorjaar van 2022 werd een grootschalig publieksonderzoek georganiseerd voor alle Vlaamse musea, onder de noemer 'Museum22'. Dit onderzoek werd aangeboden door ICOM Belgium Flanders in samenwerking met Universiteit Antwerpen en LMR (facilitator van grootschalige onderzoeksprojecten). Ook Brussels Museums sloot aan bij dit initiatief.

Dit onderzoek kreeg ondertussen een vervolg op Europese schaal. En voor Vlaamse en Brusselse musea herhalen we dit onderzoek in 2025 onder de nieuwe (internationale) naam 'Sentomus'. Als museum kan je je eigen bezoekers, afhakers en niet-bezoekers bevragen over hun participatiegedrag en hun behoeftes via een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek. Alle relevante topics komen hierbij aan bod: de beleving in het museum, tentoonstellingsaanbod en collectie, betalingsbereidheid, profiel en herkomst bezoeker, bezoekersloyauteit, culturele mobiliteit, enz.

De bevraging wordt op maat van het eigen museum geprogrammeerd en geïndividualiseerd naar de specifieke situatie van het museum. Je wordt (indien gewenst) betrokken bij de opmaak van de vragenlijst via de organisatie van focusgroepen en je krijgt ook de mogelijkheid om nog extra vragen toe te voegen voor je museum.

 

 

Editie 2025

In 2025 wordt een grootschalig publieksonderzoek “Sentomus” aangeboden aan musea in Vlaanderen en Brussel. Dit onderzoek is het vervolg op “Museum 22”, een grote studie die in 2022 meer dan 50 musea in Vlaanderen en Brussel ondersteund heeft met een uitgebreid publieksonderzoek.

De studie wordt in 2025 niet enkel herhaald, maar ze werd intussen ook geografisch uitgebreid. Sentomus wordt momenteel ook aangeboden in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Italië. In totaal namen al zo’n 200 Europese musea deel aan de studie. De internationale uitbreiding maakt een nog bredere benchmarking mogelijk met musea in binnen- en buitenland.

In Vlaanderen wordt het onderzoek vormgegeven door een partnerschap tussen ICOM Belgium Flanders, Universiteit Antwerpen (Prof. Dr. Annick Schramme) en Sento (facilitator). De studie wordt ook ondersteund door 6 andere academische partners in het buitenland, net als door de nationale museumorganisaties en de Europese museumorganisatie NEMO.

Door deze grootschalige aanpak kan het onderzoek opnieuw tegen een aantrekkelijke deelnamekost aangeboden worden.

De onderzoeksperiode loopt van 1/3/25 tot 30/09/2025 (of later in het najaar, op vraag van het museum). In deze periode kan je het publiek bevragen wanneer dit voor de eigen organisatie het beste past.

Het museum inschrijven voor het onderzoek kan tot eind augustus 2025.

Wat kan je verwachten?

Dankzij dit onderzoek kunt u uw eigen (potentiële) publiek bevragen en zo meer te weten komen over de relevante domeinen:

- beleving en ervaringen in het museum
- impact van uw museum op het welzijn van de bezoeker
- evaluatie van het aanbod
- infrastructuur en omkadering
- communicatie
- profiel van de bezoekers
- …

Het onderzoek wordt gepersonaliseerd voor uw museum, rekening houdend met de lokale unieke werking en het lokale aanbod. U krijgt ook de kans om eigen persoonlijke vragen toe te voegen. Ook niet-bezoekers kunnen betrokken worden in de studie. Uw vragenlijst zal beschikbaar zijn in 6 talen.

De resultaten worden in een individueel en praktisch inzetbaar rapport weergegeven, waarbij u uw museum ook anoniem kunt vergelijken (benchmarken) met een cluster van vergelijkbare musea, nationale en Europese resultaten. Resultaten zijn ook live raadpleegbaar in een dynamisch online dashboard. Na het onderzoek wordt een evenement georganiseerd voor de deelnemende musea waarin de resultaten worden toegelicht. Dankzij de grootschalige aanpak kan dit onderzoek aan een zeer laagdrempelige deelnameprijs aangeboden worden.

Belangrijk

Dit onderzoek wordt georganiseerd door en voor de museumsector. De focus van het onderzoek ligt dan ook op het individuele museum dat via dit onderzoek belangrijke kennis en inzichten kan vergaren. De verzamelde data en rapporten zijn en blijven eigendom van het individueel deelnemende museum. De geanonimiseerde resultaten over de verschillende musea heen worden ook (en enkel) aan ICOM Belgium Flanders overgemaakt als sectorvereniging. Het consortium van Universiteit Antwerpen en LMR heeft al verscheidene keren grootschalig onderzoek uitgevoerd.

Dit onderzoek kan eveneens mee ingezet worden voor het onderbouwen van het beleidsplan van het museum en zo te voldoen aan de decretale verplichtingen met betrekking tot het betrekken van de museumbezoeker. Je zal beschikken over empirisch materiaal over de participatiegraad van uw museum. Ook in de toekomst zal verder gebouwd worden op deze resultaten en wordt de mogelijkheid geboden om op een reguliere basis het publiek te bevragen Op die manier hou je als museum een permanente vinger aan de pols en kan het beleid hierop afgestemd worden. Het onderzoek zal afgesloten worden met een webinar waarin de algemene tendenzen gedeeld worden en ook tips over hoe je met de resultaten aan de slag kan gaan binnen het eigen museum.

Hoeveel kost het?

Dankzij de grote schaal van het project en de ondersteuning vanuit ICOM Belgium Flanders kan de deelnameprijs zo laag mogelijk gehouden worden. De kostprijs varieert naar gelang van de grootte van het museum tussen € 625 tot € 1750.  Meer info 

Resultaten editie 2022

Op 6 februari 2023 sloten we de eerste editie van deze bevraging af met een de studiedag, waarop de resultaten werden voorgesteld en handvaten en best practices aangereikt om het onderzoek in de praktijk om te zetten.

Deze documenten werden besproken op de studiedag in februari:

UAntwerpen verspreidde ook een persbericht dat de basis vormde van enkele krantenartikels in februari 2023.

Wordt dit herhaald?

Het is de bedoeling om analoog met een gelijkaardige bevraging voor bibliotheken en cultuurcentra dit om de x aantal jaren te herhalen. We bekijken met UAntwerpen wat de ideale frequentie is. Zodra er uitsluitsel is over een derde editie, verspreiden we de info via deze webpagina en via onze nieuwsbrief. 

Deelnemende musea

Volgende musea namen in 2022 deel aan het publieksonderzoek (in volgorde van inschrijven):

  • Modemuseum Hasselt
  • Jenevermuseum
  • Het Stadsmus
  • Musea Maaseik (3 musea)
  • AGB Memorial Museum Passchendaele 1917
  • FeliXart Museum
  • Museum voor Schone Kunsten Gent
  • Museum Dr. Guislain
  • Museum Plantin-Moretus
  • Museum voor Natuurwetenschappen Brussel
  • Z33 Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur
  • Gallo-Romeins Museum
  • Museum Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA)
  • Museum Texture
  • In Flanders Fields Museum
  • Yper Museum
  • Museum PARCUM
  • Train World
  • Bokrijk
  • Nationaal Museum van de Speelkaart - Begijnhofmuseum - Taxandriamuseum Turnhout (3 musea)
  • De wereld van Kina
  • Museum van Deinze en de Leiestreek
  • Museum Stampe en Vertongen
  • Stadsmuseum Lier
  • Mu.ZEE Oostende
  • BELvue museum
  • CIVA
  • S.M.A.K.
  • Fotomuseum (FOMU)
  • Coudenbergpaleis
  • Erasmushuis en begijnhof
  • Wiels
  • t Grom, museum van de groentestreek
  • House of European History
  • KMKG
  • La Fonderie
  • Design Museum Brussels
  • Bozar - Paleis voor Schone Kunsten
  • Musée Horta - Hortamuseum
  • Art et marges musée
  • Sint-Gorikshallen
  • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
  • Musée des Egouts
  • Maison du Roi
  • Museum Mayer van den Bergh
  • M Leuven
  • Bakkerijmuseum
  • Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
  • Maison des Arts
  • Rubenshuis
  • Museum De Mindere
  • Suske en Wiske Museum
  • KOERS

Ondertussen is het onderzoek uitgebreid naar musea in andere Europese musea, waardoor je na afloop kan benchmarken met vergelijkbare musea in eigen land en in Europa.